همدلی چیست و چگونه شکل می یابد

همدلی چیست و چگونه شکل می یابد؟ همدلی به معنای توانایی درک و فهم افکار، احساسات و تجربیات دیگران است. این فراتر از همدردی است که صرفاً به معنای احساس تاسف برای دیگران است. همدلی به ما اجازه می‌دهد تا خود را جای دیگری بگذاریم و دنیا را از دیدگاه او ببینیم.

عناصر همدلی

روانشناسان همدلی را در سه مدل زیر تعریف می‌کنند:
  1.  همدلی شناختی: به معنای درک افکار و احساسات اشخاص از جنبه منطقی است، نه عاطفی. در این مدل از همدلی با درک افکار و نگرش های مخاطب خود احساس درک شدن را به او می دهیم.
  • همدلی عاطفی: به معنای فهم عمیق یا به عبارتی، جذب احساسات اشخاص است، به گونه‌ای که به پی بردن حقیقی به آن احساس منجر می‌شود. به عبارتی در این شکل از همدلی با احساسات فرد ارتباط می گیریم و چگونه شکل یابی همدلی را از طریق هیجانات مخاطب خود منتقل می کنیم
  • همدلی دلسوزانه: به معنای درک احساسات اشخاص و اقدام مناسب برای کمک به آنهاست. این نوع از همدلی همراه با رفتار و انجام یک عمل برای فرد می باشد.
  • همدلی چیست؟

چگونه همدلی شکل می‌گیرد؟

همدلی مهارتی است که می‌توان آن را آموخت و پرورش داد. با توجه به اینکه همدلی یک مهارت است پس با تمرین و تکرار آموختنی است و می توان آن را رشد داد.  برخی از عواملی که در شکل‌گیری همدلی نقش دارند عبارتند از:

تجربیات زندگی: تجربیات مختلف زندگی به ما کمک می‌کند تا دیدگاه‌های متفاوتی را درک کنیم و با احساسات دیگران هم ذات‌پنداری کنیم. به عبارتی با افزایش تجارب فرد قدرت تحلیل افراد از رویدادها نیز افزایش پیدا می کند.

تربیت: والدین و مربیان می‌توانند با آموزش مهارت‌های گوش دادن فعال، حل مسئله و برقراری ارتباط موثر به کودکان در پرورش همدلی کمک کنند. با توجه به اینکه همدلی یک مهارت آموختنی است پس از طریق تربیت امکان رشد و ارتقاء آن در فرد وجود دارد.

خواندن و داستان‌سرایی: خواندن داستان‌ها و رمان‌ها به ما کمک می‌کند تا با شخصیت‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و احساسات آنها را درک کنیم. مطالعه ی داستان ها و واکنش های بازیگران داستان به نوعی امکان یادگیری مشاهده ای را در فرد شکل می دهد.

فعالیت‌های داوطلبانه: کمک به دیگران و حضور در فعالیت‌های داوطلبانه به ما فرصت می‌دهد تا با افراد مختلف از اقشار مختلف جامعه آشنا شده و از تجربیات آنها بیاموزیم. انجام مسئولیت های اجتماعی و کمک های داوطلبانه باعث تقویت و رشد بیشتر همدلی در فرد می شود.

فواید همدلی

همدلی فواید بسیاری برای افراد و جوامع دارد. برخی از این فواید عبارتند از:

ایجاد روابط قوی‌تر: همدلی به ما کمک می‌کند تا با دیگران ارتباط عمیق‌تر و معنادارتری برقرار کنیم. همدلی باعث ارسال این پیام به اطرافیان می شود که شما دیده شده اید و برای من مهم هستید.

کاهش درگیری: همدلی به ما کمک می‌کند تا دیدگاه‌های دیگران را درک کرده و از سوءتفاهم‌ها جلوگیری کنیم. برخی از اختلافات افراد با یکدیگر در نتیجه ی سوء تفاهم و عدم ایجاد درک متقابل شکل می گیرد، با توجه به اینکه به کمک همدلی شرایط درک شدن را در فرد مقابل ایجاد می کنیم می تواند باعث کاهش سوء تفاهم در اطرافیان شود.

افزایش شادی و رضایت از زندگی: مطالعات نشان داده‌اند که افراد همدل شادتر و رضایتمندتر از زندگی خود هستند.

ایجاد جوامعی عادلانه‌تر: همدلی به ما کمک می‌کند تا نسبت به مشکلات دیگران حساس‌تر باشیم و برای حل آنها تلاش کنیم. این امر باعث کاهش مشکلات اطرافیان و دست یابی به جامعه ای یک دست تر و پویا تر می شود.

همچنین مطالعه ی مقاله ی راهکارهای افزایش صمیمیت در زوجین در این خصوص پیشنهاد می گردد

چگونه می‌توانیم همدلی خود را افزایش دهیم؟

برخی از راهکارهای افزایش همدلی عبارتند از:

گوش دادن فعال: به صحبت‌های دیگران با دقت و بدون قضاوت گوش دهید. گوش دادن غیر قضاوتی به گفتار دیگران بدون عجله در پاسخ دادن و راهکار دادن یکی از مهارت های مهم در حوزه ی رشد همدلی است.

پرسشگری: سوالات متفکرانه بپرسید تا دیدگاه‌های دیگران را بهتر درک کنید. هدف از پرسش این سوالات ارسال این پیام به مخاطب است که کارهای تو و مشکل تو برای من مهم است و در حال حاضر با دقت به آن گوش می دهم.

توجه به زبان بدن: به نشانه‌های غیرکلامی دیگران توجه کنید. با توجه به اینکه بخش عمده ی پیامها از طریق زبان بدن منتق می شود، توجه به نشانه های زبان بدن بسیار مهم است.

تمرین همدلی: سعی کنید خود را جای دیگران بگذارید و دنیا را از دیدگاه آنها ببینید.

مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه: به دیگران کمک کنید و از تجربیات آنها بیاموزید.

همچنین دانلود پادکست حفره های شخصیت برای شما پیشنهاد می گردد

همدلی مهارتی ارزشمند است که می‌تواند به ما کمک کند تا روابط قوی‌تر و معنادارتری با دیگران برقرار کرده و جوامعی عادلانه‌تر و شادتر بسازیم.

راه های ارتباط با آکادمی تخصصی آوای درون:

تلگرام:@psych2663

اینستا:avayedaroon_center

منبع:

آکادمی تخصصی آوای درون

http://avayedaron.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *