ارتباط بین طرحواره بی اعتمادی و اختلالات شخصیت (۱)

ارتباط بین طرحواره بی اعتمادی و اختلالات شخصیت به چه شکلی است؟ طرحواره بی اعتمادی بد رفتاری یک الگوی ذهنی پایدار و فراگیر است که در آن فرد به طور مداوم به دیگران بدبین است و معتقد است که آنها غیرقابل اعتماد، سوءاستفاده‌گر و خطرناک هستند. این طرحواره می‌تواند در اثر تجربیات دوران کودکی مانند بدرفتاری، بی‌توجهی یا طرد شدن شکل بگیرد.

ارتباط قوی بین طرحواره بی اعتمادی و اختلالات شخصیت وجود دارد. افراد با طرحواره بی اعتمادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شخصیت زیر هستند:

سوء استفاده به شکل جنسی ، جسمی و عاطفی در شکل گیری این طرحواره تاثیر بسیار زیادی دارد.

اختلال شخصیت پارانوئید:

ارتباط بین طرحواره بی اعتمادی و اختلالات شخصیت

افراد با این اختلال به طور مداوم احساس می‌کنند که دیگران در حال توطئه علیه آنها هستند یا قصد دارند به آنها آسیب برسانند. پارانوئیدها دنیا را نا امن و غیر قابل اعتماد می بینند و نسبت به دیگران نگرش بدبینانه ای دارند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید:

افراد با این اختلال از صمیمیت و روابط نزدیک اجتناب می‌کنند و تمایل به انزوا دارند. این افراد تنهایی را به با دیگران بودن ترجیح می دهند و  در روابط عاطفی خود تمایلی به ورود به ارتباطات عاطفی از خودشان نشان نمی دهند.

اختلال شخصیت مرزی:

افراد با این اختلال در روابط خود ناپایدار هستند و بین ایده آل سازی و بدبینانه کردن دیگران نوسان دارند. بی ثباتی در رفتار ، گفتار و عواطف نشانه ی بارز در اختلالا شخصیت مرزی می باشد. شخصیت های مرزی از یکسو ممکن است به یک نفر بسیار اعتماد کنند و از سبک جنگ برای طرحواره بی اعتمادی خود بهره ببرند و از سوی دیگر ممکن است نسبت به همان فرد در زمان دیگر کاملا بی اعتماد باشند و او را فرد خطرناکی بدانند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

افراد با این اختلال فاقد همدلی و وجدان هستند و به طور مداوم حقوق دیگران را نقض می‌کنند. خودخواهی و آسیب رسانی این افراد به حدی است که از آسیب زدن به دیگران هیچ گونه ترس و ناراحتی را تجربه نمی کنند.

این افراد تلاش زیادی برای جلب اعتماد دیگران می کنند و در این راه ، بسیار هم موفق هستند و در بیشتر موارد به این افراد آسیب وارد می کنند.

ارتباط بین طرحواره بی اعتمادی و اختلالات شخصیت:

طرحواره بی اعتمادی می‌تواند در ایجاد و تداوم اختلالات شخصیت نقش داشته باشد. به عنوان مثال:

در اختلال شخصیت پارانوئید: طرحواره بی اعتمادی منجر به سوءظن و بدبینی دائمی نسبت به دیگران می‌شود.

در اختلال شخصیت اسکیزوئید: طرحواره بی اعتمادی منجر به ترس از آسیب و اجتناب از صمیمیت می‌شود.

در اختلال شخصیت مرزی: طرحواره بی اعتمادی منجر به ناپایداری در روابط و ترس از رها شدن می‌شود.

در اختلال شخصیت ضد اجتماعی: طرحواره بی اعتمادی منجر به فقدان همدلی و وجدان می‌شود.

درمان:

درمان طرحواره بی اعتمادی و اختلالات شخصیت مرتبط با آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان شناختی رفتاری: این نوع درمان به فرد کمک می‌کند تا افکار و باورهای منفی خود را در مورد دیگران شناسایی و تغییر دهد. این مدل درمان علی رغم موفقیت های بسیار زیاد در درمان اختلالات محور یک ، به تنهایی نمی تواند در درمان اختلالات شخصیت اثر گذار باشد.

درمان روان پویشی: این نوع درمان به فرد کمک می‌کند تا ریشه‌های طرحواره بی اعتمادی خود را در تجربیات دوران کودکی خود درک کند و آنها را حل کند.

گروه درمانی: این نوع درمان می‌تواند به فرد کمک کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقا دهد و یاد بگیرد که به دیگران اعتماد کند.

به کمک این مدل درمان ابتدا مراجع می تواند طرحواره های خود را شناسایی کند و به کمک درمانگر صاحب صلاحیت در جهت کاهش اثرات طرحواره بی اعتمادی گام بردارد

بهر گیری از پادکست ها و فایل های آموزشی و همچنین کتاب های خود یاری می توانند در کاهش شدت طرحواره ها و آگاهی فرد از آنها کمک کننده باشند.

شرکت در کارگاه های آموزشی: کارگاه های آموزشی تخصصی می توانند به عنوان یکی از مهارت های خود یاری برای فرد بسیار کمک کننده باشند.

درمان طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری

منابع:

وبسایت آکادمی آوای درون: http://avayedaron.com

اختلالات شخصیت: https://en.wikipedia.org/wiki/Personality_disorder

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *