استرس یا اضطراب

استرس را می توان به عنوان حالتی از نگرانی یا تنش روانی ناشی از یک موقعیت دشوار تعریف کرد. استرس یک واکنش طبیعی انسان است که ما را به مقابله با چالش ها و تهدیدهای زندگی مان ترغیب می کند. همه افراد تا حدودی استرس را تجربه می کنند. با این حال، روشی که ما به استرس واکنش نشان می دهیم، تفاوت زیادی در رفاه کلی ما ایجاد می کند.

استرس چگونه بر ما تاثیر می گذارد:

استرس هم بر ذهن و هم بر جسم تأثیر می گذارد. کمی استرس خوب است و می تواند به ما در انجام فعالیت های روزانه کمک کند. استرس بیش از حد می تواند باعث مشکلات جسمی و روحی شود. یادگیری نحوه کنار آمدن با استرس می تواند به ما کمک کند کمتر تحت فشار قرار بگیریم و از سلامت روحی و جسمی خود حمایت کنیم.

نشانه های استرس چیست؟

استرس آرامش را برای ما سخت می کند و می تواند با طیف وسیعی از احساسات از جمله اضطراب و تحریک پذیری همراه باشد. وقتی استرس داریم، ممکن است تمرکزمان برایمان مشکل باشد. ممکن است سردرد یا سایر دردهای بدن، ناراحتی معده یا مشکل خواب را تجربه کنیم. ممکن است متوجه شویم که اشتهای خود را از دست می دهیم یا بیشتر از حد معمول غذا می خوریم. استرس مزمن می تواند مشکلات سلامتی قبلی را بدتر کند و ممکن است مصرف الکل، تنباکو و سایر مواد را افزایش دهد.

موقعیت‌های استرس‌زا همچنین می‌توانند باعث تشدید شرایط سلامت روان شوند، معمولاً اضطراب و افسردگی، که نیاز به دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی دارند. هنگامی که ما از یک بیماری روانی رنج می بریم، ممکن است به این دلیل باشد که علائم استرس ما پایدار شده است و شروع به تأثیرگذاری بر عملکرد روزانه ما، از جمله در محل کار یا مدرسه کرده است.

آیا همه ی افراد پاسخ یکسانی به استرس می دهند؟

نه، هرکسی به موقعیت های استرس زا واکنش متفاوتی نشان می دهد. سبک های مقابله و علائم استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

آیا باید انتظار داشته باشیم که در شرایط سخت دچار استرس شویم؟

بله، طبیعی است که در موقعیت های چالش برانگیز مانند مصاحبه های شغلی، امتحانات مدرسه، حجم کاری غیرواقعی، شغل ناامن، یا درگیری با خانواده، دوستان یا همکاران، استرس داشته باشید. برای بسیاری از افراد، با بهبود شرایط یا زمانی که یاد می‌گیرند از نظر احساسی با موقعیت کنار بیایند، استرس به مرور زمان کاهش می‌یابد. استرس معمولاً در طول رویدادهایی مانند بحران های اقتصادی بزرگ، شیوع بیماری ها، بلایای طبیعی، جنگ و خشونت اجتماعی گسترده می شود.

چگونه می توانم استرسم را مدیریت کنم؟

از محتواهای آموزشی خود یاری استفاده کنید

جهت دریافت محتواهای آموزشی مناسب می توانید سایت آکادمی آوای درون مراجعه فرمایید.

یک برنامه روزانه داشته باشید

داشتن یک برنامه روزانه می تواند به ما کمک کند از زمان خود به نحو احسن استفاده کنیم و احساس کنترل بیشتری کنیم. زمانی را برای وعده های غذایی منظم، زمانی با اعضای خانواده، ورزش، کارهای روزانه و سایر فعالیت های تفریحی تعیین کنید.

باندازه کافی بخواب

خواب کافی هم برای بدن و هم برای ذهن مهم است. خواب بدن ما را ترمیم، آرام و جوان می کند و می تواند به معکوس کردن اثر استرس کمک کند.

عادات خواب خوب (که به عنوان بهداشت خواب نیز شناخته می شود) عبارتند از:

  • مقید باش. هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید، از جمله آخر هفته ها.
  • در صورت امکان، محل خواب خود را آرام، تاریک، آرامش بخش و در دمایی راحت قرار دهید.
  • استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر و تلفن های هوشمند را قبل از خواب محدود کنید.
  • قبل از خواب از خوردن وعده های غذایی زیاد، کافئین و الکل خودداری کنید.
  • کمی ورزش کنید. فعالیت بدنی در طول روز می تواند به شما کمک کند که شب راحت تر به خواب بروید.

با دیگران

با خانواده و دوستان در تماس باشید و نگرانی ها و احساسات خود را با افرادی که به آنها اعتماد دارید در میان بگذارید. ارتباط با دیگران می تواند روحیه ما را بالا ببرد و به ما کمک کند استرس کمتری داشته باشیم.

سالم بخورید

آنچه می خوریم و می نوشیم می تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد. سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و در فواصل زمانی منظم غذا بخورید. مایعات کافی بنوشید. اگر می توانید مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بخورید.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم روزانه می تواند به کاهش استرس کمک کند. این می تواند شامل پیاده روی و همچنین ورزش شدیدتر باشد.

محدود کردن زمان پیگیری اخبار

صرف زمان زیاد برای دنبال کردن اخبار در تلویزیون و رسانه های اجتماعی می تواند استرس را افزایش دهد. زمانی را که برای دنبال کردن اخبار صرف می کنید، محدود کنید اگر استرس شما را افزایش می دهد.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *